спілка автоматизаторів бізнесу оренда програм автоматизації

+38(093) 170-70-00 

sale@aktiv.ua

РРО/ПРРО-перевірки під час воєнного стану

*придумайте пароль, который будете использовать для входа

Вести бізнес під час воєнного стану – справа не з легких. Проблемні умови здійснення господарської діяльності, порушені ланцюги поставок та знижена платоспроможність як населення, так і підприємств дуже гальмують роботу. Але підприємці працюють, дають роботу людям та постачають необхідні товари та послуги навіть у цих умовах.

Проте, податкову дисципліну ніхто не відміняв, тому візити податківців та проведення перевірок можливі.

Законодавча база

За які порушення в цій сфері можуть накласти штраф під час перевірки ми розповідали в статті «РРО/ПРРО порушення: за що можуть оштрафувати?». Але під час воєнного стану змінилися умови здійснення підприємницької діяльності та законодавство, що регулює ці процеси.

Один з перших законодавчих актів, який це робить – Закон № 2118-IX від 03.03.2022 року.

Цим Законом внесено зміни до Закону про РРО, тому розглянемо вже останню версію змін.

Податковий Кодекс (зі змінами) говорить про те, що під час воєнного стану податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються, крім ……. та фактичних перевірок.

Тобто, якщо до сих пір ми мали «карантинний» мораторій на проведення фактичних перевірок, то Законом 2120 цей мораторій знято на час воєнного стану. Крім того, зазначений Закон зобов’язує мати термінал для розрахунків карткою всіх господарюючих суб’єктів, які здійснюють розрахунки готівкою.

Підстава для перевірок

Підставою для фактичної перевірки може стати інформація про можливі порушення, скоєні даним суб’єктом господарювання в частині ведення розрахункових та касових операцій, яка отримана податковою службою.

Друга підстава для фактичної перевірки – письмова скарга від покупця про порушення правил проведення розрахункових операцій.

Тобто, під фактичну перевірку можуть підпадати майже всі суб’єкти господарської діяльності, які здійснюють розрахункові операції.

При цьому сама перевірка здійснюється та відповідні штрафи накладаються за порушення РРО законодавства, а сам факт того, що податківці прийдуть на перевірку, випливає з Податкового Кодексу (ПКУ).

Питання про можливість податкових перевірок регулюється ПКУ, а про розмір штрафів та їх застосування сказано в Законі про РРО.

Ступінь відповідальності

В Законі про РРО про штрафні санкції мова йде в двох статтях: 17 та 20. Стаття 17 містить 10 різних видів штрафів, але ми зупинимося на найбільш популярних – 100% вартості товарів, проданих з порушеннями, та 150% за такі самі дії, скоєні повторно. Причому, за кожне порушення.

Стаття 20 встановлює відповідальність у розмірі 100% за реалізацію товарів без первинних документів на придбання цих товарів, тобто штраф за відсутність товарного обліку.

А тепер звернемося до законодавчих змін.

Закон 2118 свідчить про те, що всі штрафні санкції, які передбачені законом про РРО, на період воєнного стану, зупинені.

Розділ II «Прикінцеві положення» Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (Відомості Верховної Ради України, 2000 р., № 38, ст. 315 із наступними змінами) доповнити пунктом 12 такого змісту:

12. Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, санкції за порушення вимог цього Закону не застосовуються”.

Закон 2120 вніс деякі зміни:

В розділі II «Прикінцеві положення» Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (Відомості Верховної Ради України, 2000 р., № 38, ст. 315 із наступними змінами):

пункт 12 доповнити словами «крім санкцій за порушення порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів».

Тобто, штрафи за порушення закону про РРО не застосовуються, крім операцій з підакцизними товарами.

Для «підакцизників» відповідальність буде повна.

Окремо слід зупинитися на платіжних терміналах. Неможливість оплатити карткою є підставою для подання скарги, але перевірку в такому випадку здійснює Держпродспоживслужба. За подібне порушення передбачений адмінштраф у розмірі від 500 до 1000 неоподатковуваних мінімумів або 8500 – 17000 грн.

Скаргу покупець може надати не тільки за відсутність платіжного терміналу, а й за перевищення ціни. Протягом воєнного стану ціни на деякі товари контролюються державою і з цього питання дозволені позапланові перевірки.

Це, звичайно, не податкові перевірки, але інформація може бути передана в податкову і стане підставою для фактичної перевірки. Щодо адміністративної відповідальності, в законодавство не було внесено ніяких змін. Воно працює, як і раніше. Більше інформації про це в статті «РРО/ПРРО порушення: за що можуть оштрафувати?»

На перший погляд, не все так страшно, як здається – і форс-мажорні обставини, які зафіксувала торгово-промислова палата, є в наявності, і законодавством закріплена відсутність штрафних санкцій, крім підакцизних товарів. Якщо б не одне велике «але»: у всіх законодавчих актах написано «… на період воєнного стану». Ключове слово «на».

Якщо було б написано «за період воєнного стану» було б спокійніше, а тепер виникає питання: «воєнний стан закінчиться, а що буде далі?» Прийде перевірка вже у мирний післявоєнний час і може так статися, що порушення, здійснені під час воєнного стану, а виявлені вже після нього, будуть штрафуватися за нормами, дійсними на час перевірки. Це питання залишається відкритим.

Тому краще не сподіватися на тимчасові пом’якшення, а дотримуватися законодавства про РРО/ПРРО максимально точно: наскільки це, звичайно, можливо.

Висновки

  1. Чи можуть під час воєнного стану прийти податківці на РРО/ПРРО-перевірку? Так можуть, якщо перевірка фактична.
  2. Що можуть перевіряти? Перевіряють розрахункові операції, касові операції, наявність патентів, ліцензій.
  3. Які штрафні санкції за порушення? Якщо не здійснюється реалізація підакцизних товарів, санкції відсутні. Для тих, у кого є реалізація підакцизних товарів, настає відповідальність в повному обсязі.
  4. Адміністративна відповідальність не знімається.
автор
  • Кандидат економічних наук, головний бухгалтер з 1991 року, фінансовий директор з 2000 року, викладач економічних дисциплін, бухобліку, оподаткування, фінансового менеджменту
*/

Ваша заявка прийнята!

Наш менеджер зв'яжеться з вами,
а поки ми пропонуємо дізнатися про важливі моменти роботи в BAS Бухгалтерія КОРП.