спілка автоматизаторів бізнесу оренда програм автоматизації

+38(093) 170-70-00 

sale@aktiv.ua

Податкова перевірка після ліквідації ФОП

*придумайте пароль, который будете использовать для входа

З чого почати, якщо ФОП вирішив офіційно припинити свою діяльність? В статті розглянемо процедуру та строки податкової перевірки, а саме:

  • Процедура проведення податкової перевірки
  • Коментарі фахівців до статті "Стаття 78. Порядок проведення документальних позапланових перевірок":
  • Місце проведення перевірки
  • Документи, що підлягають перевірці
  • Строки проведення перевірок
  • Пільгові строки проведення перевірок
  • В який термін після закриття ФОП можуть провести перевірку
  • Строки давності для проведення перевірки та строки давності зберігання документації під перевірку
  • Мораторій на проведення перевірок

Насамперед ФОП потрібно подати відповідну заяву, яку вносять до єдиного державного реєстру юридичних осіб, ФОП та громадських формувань.

Після цього ФОП має завершити всі свої питання. Зокрема подати податкову звітність, перелік та обсяги якої безпосередньо пов'язані з групою єдиного податку, якщо він на єдиному податку. Для загальносистемників існує свій пакет податкової документації.

Однак не всі знають, що навіть у зв'язку із закриттям ФОП, їх зобов'язання не припиняються, а податкова може перевірити господарську діяльність ФОП навіть по факту її припинення. Про те, що може бути проведена документальна позапланова перевірка ФОП вказано у статті ПКУ п.п. 78.1.7. від 02.12.2010 № 2755-Vl.

Не всі платники податків знають ще про 2 важливих нюанси:

  • податкова може дізнатися про факт припинення діяльності ФОПа навіть, якщо він сам про це не скаже — тому що працює автоматизований обмін інформацією із реєстром, до якого ФОП подаєте заяву про припинення своєї діяльності;
  • припинення підприємницької діяльності ФОП не припиняє зобов'язання, які виникли під час цієї діяльності. Також не припиняються строки і порядки виконання будь-яких зобов'язань, у том числі і податкових із застосуванням санкцій за їх невиконання (п.п. 65.10.8. п.65.10 ст. 65 від 02.12.2010 №2755-VI ПКУ).

Висновок: усі зобов'язання ФОП, які накопичились за період його діяльності, нікуди не щезають і не припиняються у зв'язку з припиненням діяльності цього ФОП.

Процедура проведення податкової перевірки

Процедура описана в ст. 78 ПКУ:

  • Спочатку приймається рішення про проведення перевірки. Воно оформлюється наказом, який підписує керівник податкової або його заступник, чи інша уповноважена особа. При цьому встановлюється, який характер матиме перевірка: виїзний чи невиїзний.
  • Присутність платника податків при невиїзній перевірці не обов'язкова. Але платник податку має право подати заяву про своє бажання, щоб перевірка була виїзною і проводилась в його присутності.   

Нормативні акти:

Коментарі фахівців до статті "Стаття 78. Порядок проведення документальних позапланових перевірок":

До початку перевірки платнику мають надати:

  • копію наказу;
  • письмове повідомлення про дату початку і місце проведення — якщо перевірка невиїзна;
  • направлення на проведення перевірки — при виїзних перевірках.

ВАЖЛИВО!!! Якщо ви дізналися про проведення перевірки вже по факту її початку, чи навіть закінчення, це є підставою для визнання незаконною всієї процедури перевірки, її результату і прикладу податкового повідомлення-рішення, яке прийнято на основі такої перевірки.

Місце проведення перевірки

Зазвичай податківці проводять перевірки у приміщенні податкової. Це зокрема пов'язано з тим, що ФОП в Україні здебільшого реєструють свою податкову адресу за місцем проживання. Тобто у квартирі чи у приватному будинку, які не завжди належать безпосередньо цій фізичній особі підприємцю.

Відповідно до Конституції України право приватної власності непорушне і заходити просто так до приватного приміщення громадян в Україні не так просто, а для податківців це взагалі неможливо без згоди платника податків. Та й не дуже зручно з етичної точки зору проводити перевірку там, де, до прикладу, у сусідній кімнаті плаче дитина чи перебуває хворий член родини.

Не бажаючи створювати незручності, перш за все для себе, податківці не нариваються на конфлікт з платниками податків. Тому обирають більш легке рішення: запрошують платників до своїх кабінетів, де і проводиться перевірка. Її результати оформлюють у вигляді довідки, якщо порушень не знайдуть, або у вигляді АКТа перевірки, на основі якого в подальшому складуть податкове повідомлення-рішення.

Правила оформлення цих документів вказані у ст.58 ст.86 ПКУ від 02.12.2010 № 2755-VI.

Документи, що підлягають перевірці

Податківці перевіряють у ФОПа  велике коло документів. Це практично вся документація, яка охоплює діяльність фірми:

  • банківські виписки;
  • книга обліку доходів або обліку доходів і витрат (залежить від того, на якій групі і яку книгу веде);
  • книги РРО;
  • зарплатні відомості;
  • магнітні договори;
  • первинка на придбаний та проданий товар, роботи та послуги;
  • документи на транспортування товару та використанні товарно-матеріальні цінності;
  • документи на приміщення, на автомобілі;
  • документація різного роду стосовно дебіторської заборгованості, залишки товарно-матеріальних цінностей та інші документи.

Якогось конкретного переліку документів немає. Тому податківці, керуючись загальними нормами податкового кодексу, у кожній області мають свою власну практику, що запитувати у фізичних осіб-підприємців.

Строки проведення перевірок

Податковий кодекс встановив строк лише для проведення виїзних перевірок, а невиїзні залишив за кадром.

У Ст.82 податкового кодексу України вказано, що тривалість позапланових документальних перевірок не повинна перевищувати:

  • 15 робочих днів для великих платників податків;
  • 5 робочих днів для суб'єктів малого підприємництва;
  • 10 робочих днів для інших платників податків.

Пільгові строки проведення перевірок

Їх використовують для тих фізичних осіб підприємців, які не мають найманих працівників — для них перевірка становитиме три робочих дні. Але ФОП для цього потрібно дотримати ряд умов, що викладені у пункті 82.2 Податкового кодексу України:

  • за два останні календарні роки перед припиненням діяльності платником податків подано декларацію про відсутність доходів від провадження господарської діяльності;
  • він не зареєстрований як платник ПДВ;
  • відсутня податкова інформація щодо найманої праці фізичних осіб;
  • відсутні відкриті рахунки у банках та інших фінансових установах.

При сукупності всіх цих умов перевірку мають провести в пільговий строк. Але за рішенням керівництва податкової строки можуть бути продовженні. Причому, залежно від категорії платників, додати можуть 2, 5 чи 10 робочих днів перевірки.

Сприяє продовженню строків перевірки і поведінка платника податків. Якщо ФОП надішле документацію на запит податківців менше ніж за три робочих дні до завершення перевірки, то і строки можуть пролонгувати на ті самі три робочі дні.

В який термін після закриття ФОП можуть провести перевірку 

Насправді податкове чи інше законодавство не встановлює чітких строків, коли ж потрібно призначати та проводити перевірку після того як фізична особа підприємець припинив свою господарську діяльність. Як правило, податківці приходять із перевіркою, якщо мають певну податкову інформацію, до прикладу, про заниження податкових зобов'язань чи порушення інших вимог податкового законодавства.

Те саме написано і у Податковій консультації податківців в інформаційно-довідкові базі ЗІР:

ФОП може написати заяву про проведення перевірки і подати її до своєї податкової. Таким чином можна буде узгодити з податковим інспектором конкретну дату і час проведення перевірки. Або подати з планом податків таку заяву ще до факту припинення своєї діяльності. До речі, на такі перевірки не поширюється карантинний мораторій.

Форму та порядок подачі заяви про проведення позапланової документальної перевірки, крім електронної перевірки, Податковим кодексом України не встановлено. Тому таку заяву подають у довільній формі до контролюючого органу за місцем свого обліку.

Надалі податківці будуть вирішувати, чи проводити перевірку і в який строк, з урахуванням ризикованості платника податків та вірогідності порушення ним під час своєї діяльності податкового та іншого законодавства. Із цього питання також існують податкові консультації в базі знань ЗІР:

Строки давності для проведення перевірки та строки давності зберігання документації під перевірку

Фіскали обов'язково враховують періоди, які вони можуть перевіряти по конкретному платнику податків із урахуванням строків давності. Вони встановлені в ст. 102 Податкового кодексу України і загальним правилом встановлюють 1095 днів. А момент обрахування строку залежить від виду податку і інших обставин, які встановлені у ПКУ. У зв'язку із введенням карантину на території України потрібно бути обережними із цими строками.

Відповідно до вимог податкового кодексу України, на період з 18 березня 2020 року і по останній календарний день місяця включно, у якому завершується карантин, зупиняються перебіг строків давності, що передбачені статтею 102 податкового кодексу України. Роз'яснення податківців у ЗІР з цього приводу:

Що стосується зберігання первинних та інших документів, які можуть бути перевірені: формально Податковий кодекс не містить специфічних правил їхнього зберігання, а також врахування або неврахування карантинних строків до загальних строків зберігання.

Однак оскільки для податківців строк поставлений на паузу, тобто карантин не враховується у строк давності, то буде безпечніше збільшити термін зберігання документації як мінімум на період проведення карантину.

Також є сенс враховувати ще один нюанс. Якщо певна бухгалтерська документація не була охоплена перевіркою, то краще її залишити навіть після закінчення строку давності по перевірці.

Мораторій на проведення перевірок

Карантин вніс свої корективи у плани фіскалів і встановив мораторій на деякі різновиди перевірок. Але він не стосується деяких випадків.

Так наразі Податковим кодексом унормовано, що податківці і у карантин можуть проводити різного роду документальні позапланової перевірки. Зокрема ті, що проводяться за зверненням платника податків і з підстав припинення діяльності ФОП. Це прямо вказано у Податковому кодексі України.

І наостанок. Хочете більш детально подивитися, як проводяться перевірки і які процедурні аспекти існують? Тоді ознайомтеся із процедурою не тільки в Податковому кодексі України, а ще в одному цікавому нормативному АКТі:

автор
  • методист Актив-Софт
*/

Ваша заявка прийнята!

Наш менеджер зв'яжеться з вами,
а поки ми пропонуємо дізнатися про важливі моменти роботи в BAS Бухгалтерія КОРП.