У статті описана методика віднесення витрат на придбання об'єктів основних засобів (далі ОЗ) відповідно до
П(С)БО 7 Основні засоби та ключові моменти коректного відображення ПДВ в документах та в
регламентованому обліку, звіті Декларація з ПДВ.
При правильному формуванні документів в BAS Бухгалтерія/BAS Бухгалтерія КОРП вбудований механізм ПДВ, який дозволить значно спростити роботу бухгалтера.
До первісної вартості ОЗ включаються суми, що сплачуються відповідно до договору постачальнику та додаткові витрати, що безпосередньо пов'язані з придбанням і доведенням до
стану, в якому основні засоби придатні для використання в запланованих цілях.
ОЗ обліковуються в програмі окремо по кожному об'єкту на субрахунках рахунку 10 Основні засоби. Придбання ОЗ обліковується у програмі як капітальні інвестиції
через вид операції Устаткування. Перелік Устаткування зберігається в довіднику Номенклатура
Бухгалтерський облік Устаткування ведеться на субрахунку 1521 Придбання Основних засобів.
В цій статті ми розглянемо відображення витрат на придбання ОЗ, що сплачуються відповідно до договору за умови попередньої оплати Постачальнику. Підприємство ТОВ
«Добро», є платником ПДВ та здійснює тільки оподатковувані операції у господарській діяльності.
Відображення попередньої оплати Постачальнику Основних засобів
Для коректного відображення здійсненої попередньої оплати Постачальнику ОЗ (списання грошових коштів із банківських рахунків організації) за договором у програмі
BAS створюється призначений документ Списання з банківського рахунку звидом операції Оплата постачальнику (Рис. 1).
Документ Списання з банківського рахунку може бути створений:
на підставі товарних документів (Рахунок на оплату постачальника, Надходження товарів і послуг і т. д.);
автоматично за допомогою обробки Обмін з банком;
вручну.
Для коректного відображення господарської операції з перерахування попередньої оплати Постачальнику за ОЗ в документі Списання з банківського рахунку повинно
бути заповнено (Рис. 2):
Вид операції – Оплата постачальнику.
Рахунок обліку – визначає за яким розрахунковим рахунком та в якій валюті (національній або іноземній) оформляється операція списання грошових коштів.
Номер – присвоюється автоматично після запису або проведення документа.
Вх. номер і від призначені для відображення номера і дати платіжки за даними платника, тобто покупця. Заповнюються на підставі виписки банку.
Одержувач – постачальник, якому перераховуються кошти, вибирається з довідника «Контрагенти».
Рахунок одержувача – банківський рахунок контрагента. Перелік банківських рахунків контрагентів, як і рахунків організацій, зберігається в довіднику
Банківські рахунки.
Сума – сума взаєморозрахунків із контрагентом за цією операцією (з урахуванням ПДВ).
У нижній табличній частині документа вказуються основні дані: Контрагент, Договір, Стаття РГК, Сумма, Ставка ПДВ – 20%,
Рахунки розрахунків – 631 (3711), Рахунки ПДВ – 6442 (6441), Податкове призначення при придбанні –
Опод. ПДВ, обов'язковою умовою є установка прапора «Поставка ОФ».
Перевіряємо правильність відображення сформованих проводок документа.
У разі, якщо в договорі з контрагентом вказана схема податкового обліку «За першою подією», ведеться простий облік ПДВ, коли ж першою подією є перерахування авансу
постачальнику (документ «Списання з банківського рахунку»), ця операція в податковому обліку фіксується як очікуваний ПДВ придбання
(Дт 6442 – Кт 6441)
(Рис. 3).
Надходження об'єктів основних засобів
Для коректного відображення господарської операцій надходження матеріальних цінностей на склад підприємства реєструється документом
Надходження товарів і послуг (розділ Купівлі) з видом операції Устаткування. В документі потрібно заповнити поля(Рис. 4):
При введенні документа в шапці заповнюються такі реквізити:
Організація – організація підприємства, що купує запаси і послуги.
Контрагент – постачальник.
Договір – договір з постачальником.
Тип цін – заповнюється автоматично типом цін, який встановлений в договорі постачальника. Тип цін можна змінити по кнопці Редагувати ціни та
валюту.
Валюта – валюта документа. Валюта заповнюється автоматично валютою договору.
Вид операції – Устаткування.
Після вибору операції потрібно заповнити закладки:
Устаткування
Рахунки обліку розрахунків
Додатково
На закладці Устаткування вказується номенклатура, кількість, ціна, ставка ПДВ 20%, а також рахунок обліку
1521 Придбання основних засобів та податкове призначення номенклатури Опод. ПДВ, обов'язковою умовою є установка прапора
Поставка ОФ.
На закладці Рахунки обліку розрахунків зазначаються рахунки розрахунків та авансів – 631 (3711), а також рахунки обліку
податкового кредиту (ПДВ) – 6442 (6441). Усі рахунки обліку заповнюються автоматично з регістра відомостей
Рахунки обліку розрахунків з контрагентами.
Правильність відображення в регламентованому звіті Декларація з ПДВ операції придбання устаткування забезпечується автоматичною установкою прапора
Поставка ОФ в табличній частині документа Надходження товарів і послуг з видом операції Устаткування.
Перевіряємо правильність відображення сформованих проводок документа: Надходження товарів і послуг та закриття Податкового кредиту ПДВ придбання відображається при проведенні
документа надходження товарів/послуг: Дт 6441 – Кт 631 (Рис. 5).
Реєстрація операцій за вхідним ПДВ
При отриманні податкової накладної від постачальника у програмі реєструється документ Реєстрація вхідного податкового документа (розділ Купівлі)
з видом операції Податкова накладна, де вказується точна сума ПДВ відповідно до отриманої податкової накладної. При проведенні документа формується проводка з
кредиту рахунка 6442 Податковий кредит непідтверджений (Рис. 6).
При введенні документа в шапці заповнюються такі реквізити:
Контрагент – постачальник, який виписав зареєстрований документ, і Договір з ним.
Дата документа (у заголовку) – буде вказуватися як Дата отримання формуванні Реєстру.
На закладці Реквізити документа вказується номер вхідного документа, дати виписки та реєстрації в ЄРПН. При використанні FREDO Звіт
Дата реєстрації в ЄРПН заповнюється автоматично кнопкою
Вивантаження – Відправити запит і перевірити стан реєстрації в «FREDO Звіт». Для цього на закладці Додатково має бути
встановлений прапор Необхідно перевірити в ЄРПН.
Для документів, отриманих в електронному вигляді, ставиться прапор Передається в електронному вигляді. Такі документи відображаються у Реєстрі виданих та
отриманих податкових накладних з суфіксом Е.
На закладці Номенклатура поставки зазначаються % ПДВ – 20%, Суми без ПДВ і Суми ПДВ з вхідного податкового документа в
розрізі ставок ПДВ, а також призначень використання придбання для:
господарської і негосподарської діяльності – установка прапора «Госп. Діяльність»;
оподатковуваних і неоподатковуваних ПДВ операцій – установка прапора «Оподатк. ПДВ» та обов'язковою умовою є установка прапора
«Поставка ОФ».
Формуємо Звіти для перевірки коректності сформованих проводок господарських операцій по відображенню витрат на придбання об'єктів основних засобів та ПДВ у програмі BAS
Бухгалтерія/BAS Бухгалтерія КОРП (Рис. 8)
Формування Декларації з ПДВ в BAS Бухгалтерія та BAS Бухгалтерія КОРП
Щоб заповнити звіт Декларація з ПДВ, потрібно перейти в розділ Звіти – Регламентована звітність – Регламентовані звіти вбудовані. В переліку звітів
встановіть відмітку біля Декларація по ПДВ та натисніть Створити звіт.
Детальніше з порядком заповнення звіту Декларація з ПДВ можна ознайомитися у статті Порядок заповнення звіту Декларація з ПДВ.
Ільїна Ольга
Діючий бухгалтер зі стажем більше 20 років та досвідом роботи на всіх дільницях обліку. Працювала на посадах головного бухгалтера та бухгалтера-експерта з консультування в програмі обліку.
Підпишіться на наш Telegram
та безкоштовно отримайте повний доступ до всіх матеріалів блогу
Для цього перейдіть по кнопці нижче і в телеграмі натисніть /start