спілка автоматизаторів бізнесу оренда програм автоматизації

+38(093) 170-70-00 

sale@aktiv.ua

Податок на додану вартість в умовах воєнного стану

*придумайте пароль, который будете использовать для входа

Закон 2260 - Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12.05.2022 р. № 2260-IX;
НН - податкові накладні;
РК - розрахунок коригувань;
НО та НК - податкові зобов’язання та податковий кредит.

Питанням ПДВ присвячено дуже багато різних публікацій. Але не тільки бухгалтери, а й податкові експерти не завжди можуть бути впевненими, що про ПДВ знають все. Здавалося би: всю нормативну базу вже опрацювали, а тут новий Закон прийняли. І знову все починається з початку…

От і зараз ми спробуємо розібратися з деякими питаннями, що пов’язані з ПДВ під час воєнного стану з урахуванням норм Закону 2260.

Які основні зміни привніс Закон 2260

  1. Головна подія, яка відбулася із набуттям чинності даного Закону – відновлення роботи ЄРПН. Отже, відновлені обов’язки платників податку щодо:
  • реєстрації податкових накладних та розрахунків коригувань до них;
  • подання декларації з ПДВ;
  • сплати податків.

В законі має місце застереження, що це стосується платників, у яких «є можливість виконувати свої податкові зобов’язання». Для тих, хто не має такої можливості, надається шість місяців щоб виконати свої податкові зобов’язання. Штрафних санкцій за таке не передбачено. Але, якщо спочатку не було можливості, а потім вона відновилася, на виконання зобов’язань надається 60 календарних днів.

Багато хто сподівається, що форс-мажорні обставини, які були зафіксовані Торгово-промисловою палатою на території України, і є підставою стверджувати, що в них немає можливості виконувати свої податкові зобов’язання.

Хочемо застерегти, що сподіватися тільки на форс-мажор не можна, адже Законом 2260 встановлено, що «…порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику».

Досі цей порядок і перелік ще не встановлено. Тому, якщо підприємство хоче скористатися цим пунктом, потрібно збирати докази про відсутність можливості.

  1. Оскільки працює ЄРПН, підприємства формують та подають звітність з ПДВ, то і камеральні перевірки проводитися будуть.
  2. Починає свою роботу система електронного адміністрування ПДВ та відновлюється бюджетне відшкодування ПДВ з бюджету.

Таким чином, можна сказати, що майже повністю відновлене адміністрування ПДВ.

У якому випадку реєстрація податкових декларацій вважається своєчасною

Перше питання, яке постає перед платниками ПДВ: а що робити з податковими накладними за лютий-травень 2022 року, тобто за той час, коли навіть при великому бажанні зареєструвати податкову накладну не було можливості.

Для реєстрації таких накладних виділений час до 15 липня 2022 року.

Чи можна вважати такі податкові накладні своєчасно зареєстрованими? Прямої відповіді на це питання від податківців немає. Але, якщо уважно передивитися норми законодавства, можна зробити висновок, що всюди мова йде про відсутність відповідальності, а не про своєчасність реєстрації.

Так, відповідальності за несвоєчасно складену ПН дійсно немає, але включення таких накладних до Декларацій з ПДВ повинно відображатися по-різному.

Умови формування ПЗ та ПК в деклараціях за лютий – травень

Декларації з ПДВ за лютий-травень 2022 року складалися на підставі первинних документів, оскільки ЄРПН не працював.

Причому, відображення ПЗ та ПК повинно було здійснюватися з урахуванням загальних правил, тобто за правилом «першої події» або спеціальних норм. Найбільш поширені з них наведено в таблиці.

Підстава для ПЗ Норма ПКУ Дата виникнення ПЗ
Постачання товарів, робіт, послуг 187.1 правило першої події
Експорт товарів 187.1 дата митної декларації
Експорт послуг 187.1 дата акту виконаних робіт
Бюджетні кошти

187.7

касовий метод<
Імпорт 187.8 дата подання
митної декларації

Після відновлення роботи ЄРПН потрібно тільки зареєструвати податкові накладні на ці операції. Це дає можливість узгодити дані декларацій з даними Реєстру.

Тепер стосовно податкового кредиту: він також формувався за первинними документами, але тут є свої особливості.

Правила використання податкових накладних від постачальників при звичайних обставинах:

  1. Якщо є податкова накладна зареєстрована своєчасно – включення відбувається за датою документа.
  2. Якщо реєстрація здійснення з порушенням термінів реєстрації – взяти цей податковий кредит можна за датою реєстрації в ЄРПН.
  3. Податкову накладну можна також використати протягом 365 днів в наступних податкових періодах.

А реєстрація за первинними документами передбачає тільки один варіант – за датою первинного документа. Тобто первинний документ лютого не можна використати для формування податкового кредиту за березень, квітень чи травень. Про це свідчить пункт 32-2 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ.

До речі, з цієї норми також випливає таке: розрахунки коригувань ПК здійснюються за лютий-травень за таким саме принципом.

Актуальні питання щодо ПДВ під час воєнного стану

Ситуація 1. Податкове зобов’язання

Підприємство припустилося помилки в декларації березня, в результаті мало місце заниження податкового зобов’язання по конкретному покупцю. Як виправити цю помилку в червні? Чи потрібно реєструвати спочатку податкову накладну на ту суму, яка була задекларована, а потім до неї зареєструвати РК?

Ні, це зовсім зайві дії. Потрібно просто дати уточнення в декларацію за березень, а в ЄРПН зареєструвати правильну податкову накладну.

В якій послідовності робити ці дії, залежить від того, чи вистачає підприємству реєстраційного ліміту. Якщо його достатньо, порядок дій не важливий: можна спочатку зареєструвати податкову накладну, а потім зробити коригування. Якщо реєстраційного ліміту недостатньо, спочатку виправити, а потім за рахунок суми перевищення можна реєструвати податкову накладну.

Ситуація 2. Податкове зобов’язання

Підприємством була зареєстрована помилкова накладна. В тому ж місяці був зареєстрований РК до неї, а також правильна податкова накладна. Скільки документів увійдуть в декларацію: всі три або один правильний?

Позиція податкової викладена у роз’ясненні ЗІР,101.24 і полягає у наступному: в декларації слід відобразити тільки правильну податкову накладну. Базується така думка на тому, що кожна податкова накладна відповідає конкретній господарській операції. Якщо є одна операція, повинна бути одна ПН. Тобто, в ЄРПН буде три документи, а в декларації – тільки один.

Ситуація 3. Податкове зобов’язання

Підприємство – платник ПДВ з 01.04.2022 року перейшло на спрощену систему 2%. Як йому зареєструвати податкові накладні за лютий та березень?

Підприємство такого зробити не зможе, оскільки з моменту переходу на спрощену систему 2% не має право реєстрації будь-яких податкових накладних. Це можна буде зробити тільки після того, як воно повернеться до своєї звичайної системи оподаткування. Для реєстрації накладних та подання звітності за ці місяці в нього буде 2 місяці.

Ситуація 4. Податковий кредит

Підприємство сформувало податковий кредит за лютий та березень за первинними документами, але один з постачальників з першого квітня перейшов на спрощену систему 2% та не має можливості зареєструвати податкові накладні. Чи потрібно «знімати» податковий кредит за цими накладними?

Зменшувати податковий кредит на суму податкових накладних, які не було зареєстровано з причини того, що постачальник перейшов на спеціальну спрощену систему, не потрібно. Якщо після повернення з цієї системи постачальник протягом 60 календарних днів зареєструє податкові накладні, виправляти взагалі нічого не потрібно. Якщо ж він цього не зробить, потрібно буде здійснити коригування. (ЗІР,101.15).

Ситуація 5.Податковий кредит

Підприємство не подавало декларацію з ПДВ за лютий і планує подати її тільки у червні. За якими документами формувати податковий кредит: за зареєстрованими податковими накладними чи за первинними документами?

ПК за лютий формувався у комбінованому порядку, тобто використовувалися і податкові накладні, і первинні документи. Якщо постачальник не зареєстрував податкову накладну, а первинний документ є, можна включати до декларації суми ПК на підставі первинки за операціями з 01.02. по 28.02.2022 року. Про це є роз’яснення ДПСУ від 07.04.2022.

Ситуація 6. Податковий кредит

Підприємство – платник ПДВ перейшло на спрощену систему з особливостями (2%) з 01.05.2022 року. Чи можуть постачальники зареєструвати податкові накладні на це підприємство за лютий – квітень?

Зареєструвати такі податкові накладні поки що немає можливості – ЄРПН цього не пропустить. Постачальники можуть зареєструвати податкові накладні тільки на неплатника ПДВ. А от чи зможе підприємство скористатися цим податковим кредитом в майбутньому невідомо. Законодавці цього ще не узгодили. Може так статися, що з цим податковим кредитом можна буде «попрощатися» назавжди.

Але це не логічно, так не має бути. Ми вважаємо, що з такими накладними слід трохи почекати: може щось зміниться і в ЄРПН введуть, наприклад, новий статус, бо їх реєстрація не скасована, а призупинена. А це зовсім інша річ.

Ситуація 7. Податковий кредит

Підприємство сформувало податковий кредит за первинними документами. Чи потрібно робити коригування після отримання зареєстрованої податкової накладної? Адже в ПКУ сказано, що до податкового кредиту включають суми за первинкою по тих ПН, які не зареєстровані, а у червні вже отримані зареєстровані податкові накладні.

Відповідь: ні, не потрібно, оскільки на момент формування податкового кредиту ПН це не були зареєстровані.

Ситуація 8. Податковий кредит

Підприємство мало первинні документи, які дають право на податковий кредит, але не відобразило їх в декларації. В червні 2022 року постачальник зареєстрував податкову накладну. Чи можна включити до податкового кредиту червня суми за зареєстрованими податковими накладними?

Тут мають місце 2 варіанти:

Перший варіант (сміливий): так, можна, посилаючись на пункт 32-2.Чому сміливий? Тому що податкова свою думку з цього питання не висловила, роз’яснень поки що немає. І як будуть трактувати ці дії в подальшому невідомо.

Другий варіант (обережний): подати уточнену декларацію та відобразити податковий кредит на підставі первинних документів. Тим більше, що реєстрація в ЄРПН вже є.

Ситуація 9. Декларація

В березні було подано декларацію з помилками. Як здійснювати виправлення цих помилок – шляхом подання нової звітної декларації, або уточненки?

Зміни податкового законодавства не відтерміновували строки подання декларації по ПДВ, тому виправлення потрібно робити тільки шляхом подання уточнюючої декларації.

Інша справа, якщо декларація взагалі не була подана. В такому випадку подається звичайна декларація з порушенням терміну, але без застосування штрафних санкцій. Тільки це потрібно зробити до 20 липня 2022 року.

Висновки

  1. З 27.05.2022 року повертаємося до звичайного режиму реєстрації ПН/РК, подаємо звітність та сплачуємо податки своєчасно.
  2. Податкові накладні за лютий-травень 2022 року потрібно зареєструвати до 15.07.2022 року, подати звітність – до 20.07.2022 року, а сплатити – до 30.07.2022 року При цьому відповідальність не застосовується.
  3. Якщо немає можливості виконати обов’язки, термін реєстрації продовжується до 6 місяців після завершення воєнного стану. Якщо можливість відновилася, то для реєстрації дається 60 календарних днів.
автор
  • Кандидат економічних наук, головний бухгалтер з 1991 року, фінансовий директор з 2000 року, викладач економічних дисциплін, бухобліку, оподаткування, фінансового менеджменту
*/

Ваша заявка прийнята!

Наш менеджер зв'яжеться з вами,
а поки ми пропонуємо дізнатися про важливі моменти роботи в BAS Бухгалтерія КОРП.