спілка автомазитароії бізнесу оренда програм автоматизації

ВЫ МОЖЕТЕ ОЦЕНИТЬ ВСЕ ВОЗМОЖНОСТИ «1С ОНЛАЙН» И АКТИВИРОВАТЬ ТЕСТОВЫЙ ДОСТУП

*придумайте пароль, который будете использовать для входа

Нет учетной записи?

Зарегистрироваться

Ваша заявка принята!

Наш менеджер перезвонит в ближайшее время.

sale@aktiv.ua

*придумайте пароль, который будете использовать для входа

Зміни в ч. 1 ст. 4 Закону про індексацію.
Підстава: п. 21 р. I Закону України від 24.12.2015 р № 911-VIII
(Далі - Закон № 911).

Діє: з 01.01.2016 р

З 1 січня 2016 року індексація грошових доходів населення здійснюється в разі, коли величина індексу споживчих цін (далі ― ІСЦ) перевищила поріг індексації, який встановили в розмірі 103% (було - 101%).

Нагадуємо: тільки в грудні 2015 року постановою КМУ від 06.12.2015 р № 1013 (далі - Постанова № 1013) оновлені норми Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою КМУ від 17.07.2003 р № 1078 (далі - Порядок № 1078) . Тому в цей Порядок № 1078 знову потрібно вносити корективи, і більшість прикладів, наведених в додатках до нього, стали неактуальними. Адже Законом № 911 було внесено зміни і до Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» від 03.07.1991 р № 1282-XII (далі - Закон про індексацію), і підвищений поріг індексації з 101% до 103%. А в абз. 2 п. 11 Порядку № 1078 він залишився на рівні 101%.

Чи правомірно підвищення порога для проведення індексації?

Кожен громадянин має право на достатній життєвий рівень для себе і своєї сім'ї, що включає достатні харчування, одяг, житло (ст. 48 Конституції України).

Індексація доходів населення з метою підтримання достатнього життєвого рівня громадян та купівельної спроможності їх грошових доходів в умовах зростання цін є однією з державних соціальних гарантій (абз. 5 ст. 18 Закону України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» від 05.10.2000 р . № 2017 III). Цей Закон якраз і визначає правові засади формування державних соціальних стандартів та соціальних гарантій, закріплених Конституцією. Варто згадати ще про ч. 3 ст. 22 Конституції України, яка гарантує наступне:

«При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод громадян».

Тому виникає питання щодо конституційності норми п. 21 р. I Закону № 911, яка передбачає обмеження для проведення індексації доходів громадян шляхом встановлення підвищеного порогу для проведення індексації. Слід також згадати про рішення КСУ від 22.05.2008 р № 10-рп / 2008, згідно з яким визнано неконституційними аналогічні обмеження в частині соціальних державних гарантій громадянам.

Отже, коментована норма по суті призводить до звуження обсягу державних гарантій і обмежує право на проведення індексації шляхом підвищення порога індексації, що можна розглядати як порушення ч. 3 ст. 22 Конституції України. Відзначимо, що за останні 2 роки гривня подешевшала в 3 рази. Але за даними Держстату індекс інфляції за 2014 рік склав всього 24,9%, а за 2015 рік очікується трохи більше 40%. Очевидно, що статистичні дані не відповідають реальним показникам зростання індексу споживчих цін (далі - ІСЦ).

Тому невідомо, коли виникне право на індексацію у 2016 році (якщо застосовувати новий поріг індексації) у тих працівників, яким підвищено посадові оклади, наприклад, в грудні 2015 року або січні 2016 року.

Чи зберігається право на індексацію у працівників, яким виплачували індексацію в грудні 2015 року, або право на індексацію мало б виникнути в січні 2016 року, однак для них приріст ІСЦ в січні 2016 року становить менше 3%?

Формально, якщо спиратися на ч. 1 ст. 4 Закону про індексацію, такі працівники втрачають право на індексацію. Адже індексацію з січня 2016 року згідно з п. 21 р. І Закону № 911 проводять у разі, якщо ІСЦ наростаючим підсумком перевищив встановлений новий поріг індексації - 103%.

Наприклад, для працівників, яким в останній раз зарплату підвищували в липні 2015 року, приріст ІСЦ наростаючим підсумком в грудні 2015 року склав 101,5%, і їх зарплата в грудні 2015 року підлягала індексації. Однак в січні 2016 року для них ІСЦ наростаючим підсумком становить ті ж 101,5%, і виходить, що він не перевищує нового порога індексації (103%). Тому чекаємо роз'яснень Мінсоцполітики щодо порядку проведення індексації в січні 2016 року в зв'язку з підвищенням порогу індексації. Не виключаємо, що особливості проведення індексації в місяці, в якому підвищений поріг індексації, можуть прописати і в Порядку № 1078. Можливо, Уряд все-таки прийме рішення про збереження сум індексації, що склалися в грудні 2015 року?

Якщо ж застосовувати в січні 2016 роки (без будь-яких винятків) поріг для індексації на рівні 103%, то право на індексацію збережеться у тих працівників (крім бюджетників), яким зарплату не підвищували після квітня 2015 року. Саме для них ІСЦ наростаючим підсумком буде перевищувати поріг індексації - 103%.

Однак, як говорилося раніше, підвищення порога індексації (з 101% до 103%) є незаконним, адже по суті відбувається зниження розміру державної гарантії при постійному підвищенні рівня фактичного (а не статистичного) рівня інфляції.

Отже, чекаємо роз'яснень від Мінсоцполітики.

Як індексувати в січні 2016 року зарплату працівникам бюджетних установ?

Про нові правила індексації, передбачених Постановою № 1013, ми розповідали в матеріалі «З 1 грудня 2015 року діє новий порядок індексації зарплати та інших доходів» газети № 237/2015. Але зараз не всіма прикладами, наведеними в додатках до Порядку № 1078, можна користуватися.

При цьому особливої уваги заслуговує ситуація, що склалася в січні 2016 року зі індексацією зарплати працівників бюджетних установ. Їх Уряд просто «кинуло», видавши Постанову № 1013, пункт 3 якого зобов'язав керівників:

  • «Обнулити» індексацію в грудні 2015 року шляхом незначного підвищення посадових окладів (тарифних ставок), тобто встановивши надбавки, доплати, премії в сумі, що перевищує суму належної індексації;
  • для подальшої індексації ІСЦ обчислювати, починаючи з січня 2016 року.

З 1 грудня 2015 року Постановою № 1013 підвищено на 10% посадові оклади (тарифні ставки) працівникам бюджетної сфери, а працівникам органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, прокуратури, інших державних органів - на 25%.

Таким чином, в грудні 2015 року згідно з Постановою № 1013 потрібно було встановити надбавки, доплати, премії або збільшити їх розмір, але вже в січні 2016 року ці фірми можуть не виплачуватися. Адже в Постанові № 1013 мова не йде про постійний характер встановлених в грудні 2015 року надбавок, доплат, премій. Тому фактично у бюджетників в грудні 2015 року забрали належні суми індексації, які досягали і 1000-2000 грн, а натомість вони отримали незначне підвищення посадових окладів (тарифних ставок).

З огляду на те що Держстат постійно занижує розміри індексів інфляції, то невідомо, коли у бюджетників, для яких ІСЦ почали обчислювати з 1 січня 2016 року, настане право на індексацію. Вже не кажучи про те, що розмір мінімальної зарплати і прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб (+1378 грн), не може забезпечити гарантований ст. 48 Конституції України достатній життєвий рівень і купівельну спроможність громадян.

Нагадуємо: Рішенням КСУ від 22.05.2008 р № 10-рп / 2008 було визнано неконституційною і ч. 2 ст. 6 Закону про індексацію, яка надавала право КМУ визначати порядок проведення індексації доходів населення. Тому ні Постанова № 1013, ні Порядок № 1078 не можуть визначати порядок проведення індексації, якщо дотримуватися одночасно норм Конституції України та Закону про індексацію. Адже сьогодні ч. 2 ст. 6 Закону про індексацію повинна діяти в редакції, чинній до внесення змін Законом України від 28.12.2007 р № 107-VI. Тобто сума індексації повинна визначатися як добуток розміру доходу, що підлягає індексації в межах прожиткового мінімуму для відповідних соціальних і демографічних груп населення, і величини ІСЦ. Таким чином, і підвищення порога для індексації (при постійному зниженні рівня реальної інфляції), і «обнулення» в грудні 2015 року сум індексації працівникам бюджетних установ є порушенням конституційних прав громадян. А для працівників бюджетної сфери - ще і дискримінаційною нормою. У зв'язку з порушенням конституційних прав громадян в частині мінімальних соціальних гарантій, до яких відноситься і індексація, вони можуть за захистом своїх прав звернутися до суду.

Світлана ЛІСТРОВАЯ,
бухгалтер-експерт

Дякуємо за наданий матеріал наших партнерів: сервіс Інтерактивна Бухгалтерія”.

*/
Оставить заявку
Оставить заявку
Оставить заявку
Оставить заявку
Оставить заявку
Оставить заявку
Оставить заявку
Оставить заявку
Оставить заявку