Цією статтею ми відкриваємо цикл матеріалів про відображення операцій з обліку транспортних засобів в 1С:Підприємство 8. Приклади операцій змодельовані на основі зміни Бухгалтерія для України 8 ред 2.0.
1. Придбання автомобіля в 1С:Підприємство 8
Перед відображенням в програмі документів з купівлі автомобіля заповнимо довідкову інформацію.
1.1. Заповнення довідкової інформації
Мова йде про створення нового елемента в групі "Обладнання до встановлення" довідника "Номенклатура". Дана група містить інформацію про об'єкти, які відносяться до капітальних інвестицій.
Для прикладу внесемо запис про вантажний автомобіль. У шапці табличній частині картки номенклатури заповнимо поля "Найменування", "Повне найменування" і "Базова одиниця".
На закладці "Основні" необхідно заповнити розділ “Облік ПДВ”.
Слід звернути увагу на заповнення закладки "Рахунки". В поле "Рахунок" повинен бути вказаний бухгалтерський рахунок 1521 “Придбання основних засобів”.
Після заповнення необхідної інформації картку номенклатури записуємо.
1.2. Як оприбуткувати автомобіль
Оприбуткування автомобіля оформляємо документом "Надходження товарів і послуг" з видом операції "Обладнання". Він розташований в розділі "Покупки". На закладці "Обладнання" в табличній частині документа заповнюємо інформацію про найменування, кількість і ціну придбаного транспортного засобу. Зазначимо ставку ПДВ. Сума без ПДВ, сума ПДВ, загальна сума документа будуть розраховані автоматично. Рахунок обліку 1521 буде заповнений на підставі реєстру відомостей "Рахунки обліку номенклатури". Перевіримо заповнення податкового призначення по ПДВ і позначку в полі "Поставка ОФ".
Після проведення документа будуть сформовані проводки такого вигляду:
Незалежно від мети використання автомобіля спочатку відобразимо податковий кредит за отриманою податковою накладною, яка реалізована в програмі документом "Реєстрація вхідного податкового документа". При заповненні документа необхідно переконатися, що встановлена позначка "Поставка ОФ" для коректного заповнення декларації з ПДВ.
Якщо автомобіль буде використаний не в господарській діяльності або в операціях, що не обкладаються ПДВ, по закінченню місяця сформуйте податкову накладну на умовний продаж.
Крім вартості самого автомобіля до первісної вартості можуть бути включені додаткові витрати, зазначені у п. 8. П(С)БО 7 «Основні засоби». Розглянемо для прикладу, як відобразити в програмі первинний збір за реєстрацію автомобіля, сплачений державним органам.
Оформимо цю операцію за допомогою документа "Надходження додаткових витрат". Інформацію про додаткові витрати заповнимо на закладці "Обладнання". Для цього скористаємося кнопкою "Заповнити" і виберемо одну з двох опцій: "Заповнити по надходженню" або "Додати з надходження".
Суму сплаченого реєстраційного збору вказуємо вручну в поле "Сума без ПДВ". Сплату збору відображаємо в базі одним з двох документів в залежності від форми оплати: "Списання з банківського рахунку" в разі оплати в безготівковій формі або "Авансовий звіт" при оплаті готівкою. Обов'язковою для заповнення також є поле "Спосіб розподілу". Створений документ проводимо.
Після проведення документа будуть сформовані проводки, які відбивають віднесення додаткових витрат в збільшення первісної вартості автомобіля:
Аналогічним способом можна віднести до первісної вартості всі витрати, які згідно законодавства, можуть бути в неї включені.
Зверніть увагу, що сума страхування автомобіля (крім передбаченої по П(С)БО 7 страховки ризиків доставки) не може бути включена до первісної вартості, а відноситься до витрат майбутніх періодів.
Після накопичення витрат, пов'язаних з формуванням первісної вартості автомобіля, перейдемо до операцій по введенню в експлуатацію основного засобу.
2. Введення в експлуатацію автомобіля в 1С:Підприємство
2.1. Заповнення довідника "Основні засоби"
Автомобіль як основний засіб перед прийняттям до обліку повинен бути внесений в довідник "Основні засоби", Який розташований в групі "ОЗ і НМА" розділу "Довідники". Заповнення полів картки доступно і зрозуміло:
Після заповнення картки інформацію необхідно записати.
2.2. Як ввести в експлуатацію автомобіль
Використаємо документ "Введення в експлуатацію ОЗ", який знаходиться в розділі "ОЗ і НМА" підрозділі "Надходження основних засобів".
Зупинимося докладніше на заповнення цього документа. У заголовку документа вкажіть вид операції "Обладнання".
- Закладка "Основні засоби" призначена для внесення інформації про прийняття до обліку основних засобів. Заповніть поля форми згідно їх найменування. У табличній частині вкажіть автомобіль, який був внесений раніше в довідник "Основні засоби". Інвентарний номер буде присвоєно системою автоматично.
- Закладку "Облікові дані" заповнюємо з розумінням, що від зазначених відомостей на цій закладці буде залежати коректний облік автомобіля і подальше нарахування амортизації:
- в групі "Загальні відомості" вкажемо матеріально-відповідальну особу, рахунок БО 105 "Транспортні засоби" та податкове призначення (ПДВ);
- в групі "Параметри нарахування амортизації" згідно опису полів заповнимо інформацію для розрахунку амортизації.
- На закладці "Додатково" внесемо дані співробітників для заповнення форми ОЗ-1
- Інформацію про склад комісії з основними засобами заповнимо на однойменній закладці.
Проведений документ сформує проводку, по якій до первісної вартості автомобіля віднесені всі понесені витрати:
Друкована форма документ "Введення в експлуатацію" ― це типова форма ОЗ-1, фрагмент якої на малюнку нижче:
3. Амортизація автомобіля
Нарахування амортизації відбувається в документі "Закриття місяця" (розділ "Операції" ― група "Закриття періоду") з відміткою про цю операцію:
Результатом проведения будут проводки по отражению амортизации, которые сформированы согласно учётным данным в документе “Ввод в эксплуатацию”:
Аналіз амортизації можна виконати за допомогою "Відомості амортизації ОЗ", розташованої в підрозділі "Звіти" розділу "ОЗ і НМА". У цьому ж підрозділі знаходиться і "Інвентарна книга ОЗ".
В продовження теми наступні статті будуть присвячені ремонту і модернізації автомобіля, а також операцій з вибуття транспортного засобу з підприємства.